Wat is de levensduur van een website?

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: De levensduur van een website is 2 tot 3 jaar. Misschien schrik je hiervan, voor je gevoel heb je nog maar kort geleden best flink geïnvesteerd in een website en nu vertel ik je dat de levensduur van je site alweer snel ten einde loopt.

 

Toch is het niet zo raar want de online wereld ontwikkelt zich in een ongekend snel tempo. Technieken veranderen constant waarbij je dus moet zorgen dat je site hierin mee gaat. Denk bijvoorbeeld aan Flash, ik heb in mijn begintijd wel eens een site volledig in Flash gebouwd, toentertijd een supermodern project maar dit was al snel verouderd. Dit kwam doordat Flash in de loop der tijd niet meer werd ondersteund, het bleek niet veilig, “makkelijk” te kraken en bovendien een nachtmerrie voor je vindbaarheid. Daardoor verloor Flash in rap tempo terrein tot het uiteindelijk nergens meer werd ondersteund.

Nog een voorbeeld van ontwikkeling is de nieuwe AVG wetgeving. Vroeger maakten we ons geen zorgen over het beveiligen van onze website, tegenwoordig is een SSL certificaat verplicht en moeten we rekening houden met de cookies die we plaatsen. En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.

Vergelijk het met je mobiele telefoon: De meesten van ons kunnen elk jaar, of om de twee jaar, een nieuwe telefoon uitkiezen waar weer allemaal nieuwe snufjes op zitten, ander formaat, andere schermkwaliteit, betere camera etc. Zo ontwikkelt de online wereld zich ook. Supersnel!

Heeft het ontwerp effect op de levensduur van mijn website?

Ja, ook de vormgeving van websites heeft een beperkte levensduur. Je website moet goed leesbaar zijn op alle verschillende schermformaten (PC, laptops, smartphones, tablets, etc.) en technisch goed werkbaar zijn op al deze toestellen. De zoekmachines nemen ook je mobiele functionaliteit mee in hun indexering. Sterker nog, tegenwoordig worden sites niet meer eerst beoordeeld op hun leesbaarheid op desktop schermen maar is omgeschakeld naar een “Mobile First” indexering. Dat betekent dat eerst naar je mobiele functionaliteit wordt gekeken en pas daarna naar de rest. Dit heeft een omschakeling in de manier van websitebouwen teweeg gebracht. Startten we vroeger met bouwen vanuit een groot formaat, nu starten we mobiel en komen de grotere schermen later.

En dan heb ik het niet eens over trends. Je ziet duidelijke veranderingen in het uiterlijk van websites. Waar eerste meerdere pagina’s werden gemaakt zie je nu vaak onepage websites en waar eerder vaak met een vast kader werd gewerkt zie je nu vaak websites met afbeeldingen die van je scherm aflopen.

Maar is de levensduur van een website wel te verlengen dan?

Ja! Denk niet dat wanneer de genoemde levensduur van je website verstreken is hij in de prullenbak kan. Met het gebruik van WordPress kun je zorgen voor continuïteit in je website. Dit doe je door er steeds voor te zorgen dat WordPress en de gebruikte plugins up to date zijn. Natuurlijk kan het voorkomen dat bepaalde plugins na verloop van tijd niet meer worden ondersteund of dat je merkt dat iets niet (meer) werkt. Dan zullen we op zoek moeten naar een nieuwe oplossing voor de betreffende functionaliteit. Ook zul je er voor moeten zorgdragen dat de content van de site actueel blijft. Een goede manier om je site levendig te houden is het schrijven van een blog. Zorg er ook voor dat je af en toe je pagina’s kritisch bekijkt en waar nodig aanpast.

Heb je een website en ben je benieuwd hoe het staat met de levensduur?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er veel factoren die invloed hebben op de relevantie en levensduur van je website. Heb je vragen of wil je eens brainstormen over jouw online bedrijfsvoering neem dan contact op.

Maak een afspraak