Webshop beginnen – ik help je op weg!

webshop beginnen

Hoera je bent er uit.. Je gaat een webshop beginnen! Jij hebt een geweldig product of concept en je weet het zeker: Dit kan ik met succes online verkopen. Er is alleen een klein probleempje: Waar start ik? Een webshop beginnen is namelijk nog niet zo simpel als je denkt. Afgezien van een product of dienst en een pakkende (domein)naam zijn er meerdere zaken die je moet overwegen. Ik laat je zien hoe je een webshop kunt beginnen in 5 stappen!

Webshop beginnen in 5 stappen

Webshop beginnen - waar begin ik?

Stap 1 – Webshop beginnen > Het product

Maak voor jezelf overzichtelijk wat je aan wilt bieden. Hoeveel producten zijn het? Zijn het “simpele” producten? Denk in dit geval aan downloads. Of is het gecompliceerder? Bijvoorbeeld kleding: Verkoop je een t-shirt in meerdere kleuren? Hoeveel varianten en/of maten zijn er? Afhankelijk hiervan kun je bepalen wat je straks in huis haalt en ook je websitebouwer zal hiernaar vragen.

Stap 2 – Webshop beginnen > Verkoopplan

Verdiep je eens online in je product. Wie zijn je concurrenten? Zijn het grote webshops? Hoe verkopen zij de producten? Wat zijn hun USP’s (Unique Selling Points)? Waar wil je je product verkopen? Alleen in Nederland? Of lonkt ook het buitenland? Hoeveel denk je te gaan verkopen en wat is je advertentiebudget? Moet je hiervoor veel voorraad houden?

Stap 3 – Webshop beginnen > Logistiek

Is je product goed te verzenden? Hoe zit het met gewicht, grootte en aantallen? Een t-shirt is eenvoudiger te versturen dan een glazen vaas. En in kleine hoeveelheden met een laag gewicht liggen de verzendkosten lager dan wanneer je grotere aantallen met een hoger gewicht gaat verzenden. En wie gaat de verzending uitvoeren? Verpak je alles zelf of maak je gebruik van warehousing? Betaalt de klant de verzending? Of is verzending bijvoorbeeld gratis vanaf een bepaald aankoopbedrag?

Wat is de levertijd naar je klanten? Hoe snel kun je een uitverkocht product in huis hebben? En hoe zit het met verpakkingsmateriaal etc.?

Stap 4 – Webshop beginnen > Investering

Vraag je af wat je moet aanschaffen om de webshop te beginnen.
– Leg je alles zelf op voorraad? Of wil je het extern op voorraad leggen? En als je het extern op voorraad wilt leggen, wat kost dan het huren van opslagruimte?
– Hoeveel voorraad moet je hebben bij het starten van de webshop? Wat zijn hiervan de kosten?
– Wie gaat verpakken en verzenden? Wat zijn de kosten van handling en verzending? Ga je het zelf doen of ga je het uitbesteden?
– Welke betaalmethodes pas ik toe? Mag men achteraf betalen? Accepteer je alleen iDEAL, of ook bijvoorbeeld PayPal en CreditCards. Wat zijn de kosten voor het afsluiten van een abonnement hiervoor?
– Wie bouwt mijn webshop? Wat zijn hiervoor de kosten?
– Ga ik adverteren? Wat doet mijn concurrent? Wat is mijn advertentiebudget?

Stap 5 – Webshop beginnen > Start!

Met je plan onder je arm ga je naar je webdesigner. Ik kan aan de hand van jouw plan adviseren welke weg je kunt inslaan en uiteraard kan ik je voorzien van een offerte waarin alle praktische zaken worden uitgelicht. Er zijn verschillende platforms waarin een webshop gebouwd kan worden, afhankelijk van je wensen kijk ik wat passend is voor jouw webshop. Op dit moment zijn de bekendste CMS-systemen voor webshops Magento (voor de grotere webshops) en WooCommerce (voor de gemiddelde webshop, geïntegreerd in WordPress).

 

Je kunt van start met je webshop!

Ik hoop dat deze 5 tips je helpen een goede start te maken met je webshop. Heb je vragen of zou je graag eens met mij van gedachten wisselen hierover? Een adviesgesprek is altijd vrijblijvend.

Maak een afspraak

 

Tips

  • Wees niet bang om te groeien. Webshops zijn constant in beweging en je zult merken dat ook jouw werkwijze gaandeweg veranderd. Dit is een normale ontwikkeling. Mijn advies is te streven naar een goed functionerende webshop op het moment van online gaan, maar 100% is niet realistisch. Het belangrijkste is dat de eerste indruk goed is en de site technisch gezien in orde is. Later bijschaven is geen probleem!
  • Een webshop kost tijd, geld en energie. Denk er dus goed over na wie welke taken gaat uitvoeren. Adverteren, onderhouden, content bijwerken, producten aanpassen, optimaliseren, allemaal zaken die dagelijks een belangrijke rol spelen in het succes van jouw webwinkel!
  • Laat je goed adviseren over de mogelijkheden voor adverteren. Met de juiste tools/mensen kun je van tevoren inzichtelijk krijgen waar je kansen liggen.